627793 PS Didactics of History and Political Education (Feldkirch): Digital Media for historical and political learning

summer semester 2020 | Last update: 28.11.2019 Place course on memo list
627793
PS Didactics of History and Political Education (Feldkirch): Digital Media for historical and political learning
PS 2
5
weekly
annually
German

Theoretical, methodical and pragmatic reflection of recent approaches to history didactics

Historical and political discourses increasingly reach pupils through social networks in the last years. In this context, dealing with myths, fake news, facebook-bubbles, social bots and dirty campaigning as well as prejudice in the framework of freedom of opinion, freedom of religion and freedom of the press is a special challenge for the teaching of history and civic education in the 21st century.
In this proseminar, current discussions within history education research will be deepened. On this basis, we will work on ways and methods for history education in schools that make it possible that pupils potentially develop reflective historical and political thinking
.

 

 

lectures, discussions, presentations, continuous reflection of learning processes

Written paper (30.000 characters 3 ECTS; 45.000–50.000 characters5 ECTS), presentations, participation

Martin Lücke, Diversität und Intersektionalität als Konzepte der Geschichtsdidaktik, in: Michele Barricelli/Martin Lücke (Hrsg.), Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, Band I. Schwalbach/Ts.: Wochenschau 2012, S. 136-146.

Martin Lücke/Marc Ullrich, Transkultureller Geschichtsunterricht. Neues Leitbild für die Konzeption historischer Lehr- und Lernprozesse, in: psychosozial 136 (37. Jahrgang, 2014, Heft II), Schwerpunktthema: Vielfalt, Identität, Erzählung. Geschichtsbewusstsein und Geschichtskultur in der Wanderungsgesellschaft, S. 11-22.

Christoph Kühberger/Robert Schneider (Hrsg.), Inklusion im Geschichtsunterricht. Zur Bedeutung geschichtsdidaktischer und sonderpädagogischer Fragen im Kontext inklusiven Unterrichts. Bad Heilbrunn 2016.

Manfred Quentmeier/Martin Stupperich/Rolf Wernstedt (Hrsg.), Vertrieben, geflohen – angekommen? Das Thema Flucht und Vertreibung im Geschichts- und Politikunterricht. Schwalbach/Ts. 2016

 

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Termine werden in Feldkirch geklärt, PH Vorarlberg