436257 SE Ethik im Marketing
Wintersemester 2024/2025 | Stand: 09.09.2024 | LV auf Merkliste setzenThis course aims to enhance students’ critical thinking and communication skills in the area of marketing ethics. The course is set up to develop the following competencies:
- Students gain broad knowledge over current topics and scientific debates in the areas of consumption morality, and marketing morality. Students gain deep knowledge in theories and problems of moral responsibility in relation with marketing (e.g. about the distribution and enactment of responsibility via consumption and marketing)
- Students understand problems of moral responsibility in relation to their socio-historic contexts, and in their embeddedness in a stakeholder network. They are able to identify and evaluate (potentially conflicting) moral positions in the marketplace, to take an informed moral position, and to find arguments to defend it.
- Via discussions and collaboration with their peers, students learn to go beyond their own personal ethical lenses and moral values, and achieve consensus in a diverse work culture.
How can marketing take social responsibility and contribute to a sustainable life? With growing societal and political pressures on businesses to take moral responsibility, and to operate at the spearhead of sustainability, marketers increasingly find themselves in the role of navigating moral struggles between market stakeholders, including consumers, regulatory bodies, communities, suppliers, shareholders, employees, and the media. This marketing ethics course aims to confront students with such moral struggles, and equip them with knowledge and tools that empower them to embrace them in their professional life. Blending a society-focused social issues approach with an applied managerial approach to marketing ethics (Ferrell and Keig 2013), the course examines the ethical relationships between consumption, marketing, and society, and reflects on how marketing knowledge and decisions influence society, and vice versa. Students are invited to test out their own moral assumptions, and those proposed by literature, against a variety of real-life marketing ethics scenarios. By the end of the class, participants understand grounding principles of consumption ethics and marketing ethics, and can apply this knowledge in future ethics-related marketing decisions.
Pre-Class: Group project preparation
In-Class: Group project presentations and interactions
Post-Class: Feedback and meta-reflections
Group assignments, individual assignments
Literature will be assigned in class
- Fakultät für Betriebswirtschaft
- Masterstudium Strategisches Management und Innovation laut Curriculum 2021 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Masterstudium Marketing und Branding laut Curriculum 2021 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Masterstudium Marketing und Branding laut Curriculum 2024 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- SDG 3 - Gesundheit und Wohlergehen: Ein gesundes Leben für alle Menschen jeden Alters gewährleisten und ihr Wohlergehen fördern
- SDG 4 - Hochwertige Bildung: Inklusive, gleichberechtigte und hochwertige Bildung gewährleisten und Möglichkeiten lebenslangen Lernens für alle fördern
- SDG 5 - Geschlechtergleichstellung: Geschlechtergleichstellung erreichen und alle Frauen und Mädchen zur Selbstbestimmung befähigen
- SDG 8 - Menschenwürdige Arbeit und Wirtschaftswachstum: Dauerhaftes, breitenwirksames und nachhaltiges Wirtschaftswachstum, produktive Vollbeschäftigung und menschenwürdige Arbeit für alle fördern
- SDG 9 - Industrie, Innovation und Infrastruktur: Eine widerstandsfähige Infrastruktur aufbauen, breitenwirksame und nachhaltige Industrialisierung fördern und Innovationen unterstützen
- SDG 10 - Weniger Ungleichheiten: Ungleichheit in und zwischen Ländern verringern
- SDG 11 - Nachhaltige Städte und Gemeinden: Städte und Siedlungen inklusiv, sicher, widerstandsfähig und nachhaltig gestalten
- SDG 12 - Verantwortungsvolle Konsum- und Produktionsmuster: Nachhaltige Konsum- und Produktionsmuster sicherstellen
- SDG 13 - Maßnahmen zum Klimaschutz: Umgehend Maßnahmen zur Bekämpfung des Klimawandels und seiner Auswirkungen ergreifen
- SDG 16 - Frieden, Gerechtigkeit und starke Institutionen: Friedliche und inklusive Gesellschaften für eine nachhaltige Entwicklung fördern, allen Menschen Zugang zur Justiz ermöglichen und leistungsfähige, rechenschaftspflichtige und inklusive Institutionen auf allen Ebenen aufbauen
- SDG 17 - Partnerschaften zur Erreichung der Ziele: Umsetzungsmittel stärken und die Globale Partnerschaft für nachhaltige Entwicklung mit neuem Leben erfüllen
Gruppe 0
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Datum | Uhrzeit | Ort | ||
Mi 09.10.2024
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08.00 - 09.30 | Seminarraum EG005/1 (Grauer Bär) Seminarraum EG005/1 (Grauer Bär) | ||
Mo 21.10.2024
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08.00 - 11.15 | SR 12 (Sowi) SR 12 (Sowi) | Barrierefrei | |
Do 07.11.2024
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08.00 - 09.30 | SR 16 (Sowi) SR 16 (Sowi) | Barrierefrei | |
Do 07.11.2024
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11.30 - 14.45 | SR 12 (Sowi) SR 12 (Sowi) | Barrierefrei |
Gruppe | Anmeldefrist | |
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436257-0 | 01.09.2024 08:00 - 25.09.2024 12:00 | |
Hinweis: Präferenzanmeldung zum "eigenen" Wahlmodul gemäß § 8 Abs 3 lt Curriculum Masterstudium Marketing and Branding. |
Wieser V. | |
436257-0 | 01.09.2024 08:00 - 25.09.2024 12:00 | |
Hinweis: Präferenzanmeldung zum "eigenen" Wahlmodul gemäß § 8 Abs 2 lt Curriculum Masterstudium Strategisches Management and Innovation. |
Wieser V. |