609719 SE English Literature and Culture: Postcolonial Rewrites

Wintersemester 2025/2026 | Stand: 22.05.2025 LV auf Merkliste setzen
609719
SE English Literature and Culture: Postcolonial Rewrites
SE 2
5
wöch.
semestral
Englisch

This seminar will

  • repeat the basic concpets of narratology
  • introduce students to post-colonial histories, theories and discourses
  • introduce British and Anglophone literary texts and their post-colonial rewrites
  • introduce not only British and Anglophone literary histories but also highlight approaches to (de-)constructing underlying ideologies

 

This seminar will introduce students to the fascinating relationship between canonized British and Anglophone texts and their post-colonial revisions and narrative re-imaginations. These challenge colonial ideologies and discourses and probe notions of identity, culture, self and other and the importance and limits of language.

On the one hand, this seminar will introduce texts, such as the Illiad, The Tempest, Robinson Crusoe or Heart of Darkness – to name but a few. On the other hand, students will engage with post-colonial rewrites such as Omeros, The Hagseed, Foe and Things Fall Apart. After an introduction to narrative terminology and post-colonial theory this lecture will provide close readings of a variety of mainly narrative genres and texts to question not only the construction of (literary) canons in particular but also historiography in general.

  • Discussions
  • In-Class Writing Tasks
  • Group Work
  • Abstract
  • Term-Paper (3.500 Wörter)
  • Regular Participation

Literature will be announced on OLAT.

MA: keine

Lehramtsstudium 2001: abgeschlossener 1. Studienabschnitt

Aufgrund der substanziell unterschiedlichen Zuteilung von ECTS-AP in den verschiedenen Curricula des MA Anglistik und Amerikanistik und des Lehramtsstudiums Englisch ergeben sich für diese Lehrveranstaltung unterschiedliche Anforderungen. Informationen hierzu erhalten Sie bei Beginn der Lehrveranstaltung durch die Lehrveranstaltungsleiterin/den Lehrveranstaltungsleiter.

01.10.2025
  • SDG 4 - Hochwertige Bildung: Inklusive, gleichberechtigte und hochwertige Bildung gewährleisten und Möglichkeiten lebenslangen Lernens für alle fördern
Gruppe 0
Datum Uhrzeit Ort
Mi 01.10.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 08.10.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 15.10.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 22.10.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 29.10.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 05.11.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 12.11.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 19.11.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 26.11.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 03.12.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 10.12.2025
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 07.01.2026
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 14.01.2026
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 21.01.2026
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Mi 28.01.2026
12.00 - 13.30 4U102b 4U102b Barrierefrei Induktionsschleifen für Gehöreingeschränkte
Gruppe Anmeldefrist
609719-0 01.09.2025 00:00 - 21.09.2025 23:59
Singer C.