645104 UE Quellen und Darstellungen der Neuzeit: West Central Africa in Early Modern Sources: Culture, Religion, and Empire Through African and European Eyes
Sommersemester 2025 | Stand: 13.12.2024 | LV auf Merkliste setzenErwerb von Fertigkeiten im kritischen Umgang mit historischen Quellen und Darstellungen sowie der Kompetenz, das neue erworbene Wissen in mündlicher und/oder schriftlicher Form zu präsentieren; Erwerb der Kompetenz, hilfswissenschaftliche Methoden anzuwenden.
The early modern Kingdom of Kongo (15th–18th century) was one of Africa’s most powerful political centers and a key player in the Atlantic world. Through close diplomatic ties with Portugal, Spain, and the Vatican, as well as its strategic role in the transatlantic slave trade, Kongo became a focal point of intense cultural, religious, and economic exchanges. Following the conversion of Manikongo Nzinga a Nkuwu (João I) and much of the elite to Christianity in 1491, the kingdom integrated Portuguese language, aesthetics, and goods into its ruling culture, creating a unique synthesis of local traditions and global influences.
In this course, we will analyze a wide variety of sources, including letters from Kongo’s rulers, missionary reports, travel and trade records, early modern encyclopedias, literary adaptations, and visual materials such as maps, portraits, and prints. Particular emphasis will be placed on source criticism: How did power dynamics shape the records? What strategies did Kongolese actors use to articulate their interests in an interconnected world? The course aims to uncover the complex dynamics between Africa and Europe and highlight the active role of the Kingdom of Kongo in the global history of the early modern period.
Kurzvorträge der Studierenden, Diskussionen, schriftliche Übungen und Frontalunterricht.
Aktive Mitarbeit, Diskussionsbeiträge, kurze schriftliche Quellenarbeit.
Wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.
- Fakultät für LehrerInnenbildung
- Philosophisch-Historische Fakultät
- SDG 1 - Keine Armut: Armut in allen ihren Formen und überall beenden
- SDG 4 - Hochwertige Bildung: Inklusive, gleichberechtigte und hochwertige Bildung gewährleisten und Möglichkeiten lebenslangen Lernens für alle fördern
- SDG 5 - Geschlechtergleichstellung: Geschlechtergleichstellung erreichen und alle Frauen und Mädchen zur Selbstbestimmung befähigen
- SDG 10 - Weniger Ungleichheiten: Ungleichheit in und zwischen Ländern verringern
Gruppe 0
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Datum | Uhrzeit | Ort | ||
Mo 03.03.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei | |
Mo 17.03.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei | |
Mo 31.03.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei | |
Mo 28.04.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei | |
Mo 12.05.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei | |
Mo 26.05.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei | |
Mo 23.06.2025
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08.30 - 10.00 | 40601 UR 40601 UR | Barrierefrei |
Gruppe | Anmeldefrist | |
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645104-0 | 01.02.2025 00:00 - 21.02.2025 23:59 | |
Ambach F. |