603045 Principals of Educational Science: Advanced II
summer semester 2015 | Last update: 01.04.2015 | Place course on memo listThe Seminar gives an overview on issues, epistemological interests and strategies of aesthetic education and art intervention carried out by artists.
The Seminar discusses the anthropological significance of art and asks what we need it for. It introduces contemporary art projects that leave the white cube (museum) or black box (theater) behind to engage in real-life contexts and to question arts’s autonomy. It’s creative potential and lateral thinking promotes learning processes, generates knowledge and meaning and brings forward social engagement – an inspiring and enlightening practice that any pedagogical interest will benefit from.
Lecture, Groupwork, Reading, practical experience
active participation and compulsory attendance;
the score is assigned for the presentation and written assumption of an art project - together with a practical implementation)
Bishop, Claire (2006): Participation. Documents of Contemporary Art. Cambridge.
Ehrenspeck, Yvonne (1998): Versprechungen des Ästhetischen - Die Entstehung eines modernen Bildungsprojekts. Opladen
Fischer-Lichte, Erika u.a. (Hg.) (2006): Auf der Schwelle, Kunst, Risiken und Nebenwirkungen. München
Fuchs, Max (2008): Kultur – Teilhabe – Bildung. Schriftenreihe Kulturelle Bildung, Vol.9, Remscheid
Jackson, Shannon ( (2011): Social Works – performing art, supporting publics. London/New York.
Oelkers, Jürgen (2004): Provokation als Bildungsprinzip. In: Landesverband der Kunstschulen Niedersachsen (Hg.): bilden mit kunst. Bielefeld
Seitz, Hanne (2011): Unerbetene Gaben. Die Kunst des Einmischens in öffentliche Angelegenheiten. In: I. Hentschel u.a. (Hg.): Im Modus der Gabe. Theater, Kunst, Performance in der Gegenwart. Bielefeld. S.88-101.
Seitz, Hanne (2011): Kunst als soziale Herausforderung. Zur Praxis künstlerischer Interventionen im öffentlichen Raum. In: B. Messner/Mi. Wrentschur (Hg.): Initiative Soziokultur. Diskurse. Konzepte. Praxis. Münster, S.69-88.
Seitz, Hanne (2014): Am Urgrund der Bildung. Anthropologische Skizzen zur Bedeutung von Sprache, Technik und Kunst. In: Wiebke Lohfeld/Susanne Schittler (Hg.): Grenzverhältnisse. Perspektiven auf Bildung in Schule und Theater. Weinheim/Basel, S.18-31
successful completion of modules 1 to 7 and 16.
mailto: seitz@fh-potsdam.de
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Fri 2015-03-20
|
10.00 - 17.00 | HS Schöpfstrasse HS Schöpfstrasse | Barrier-free | |
Sat 2015-03-21
|
10.00 - 17.00 | HS Schöpfstrasse HS Schöpfstrasse | Barrier-free | |
Fri 2015-05-22
|
10.00 - 17.00 | HS Schöpfstrasse HS Schöpfstrasse | Barrier-free | |
Sat 2015-05-23
|
10.00 - 17.00 | HS Schöpfstrasse HS Schöpfstrasse | Barrier-free |