603049 Foundations of Educational Science: Advanced I: Professionalization in Early Childhood Education
summer semester 2015 | Last update: 15.03.2023 | Place course on memo listThe students will know relevant characteristics of profession, professionalism, and professionalization as well as important theory-based models of professionalization in early childhood education. They will be able to discuss pertinent research findings with regard to major limitations.
- Definitions of profession, professionalism, and professionalization
- Historical aspects regarding the importance of profession, professionalism, and professionalization in the field of early childhood education
- Discussion of current models of professionalization in early childhood education
- Discussion of major research findings on professionalization in early childhood education
Presentations of the lecturer; Presentations of students; Discussion of research papers
Course with formative assessment, i.e., students are graded on the basis of written and/or oral tasks assigned regularly over the term.
Amthor, R. C. (2003). Die Geschichte der Berufsausbildung in der Sozialen Arbeit. Auf der Suche nach Professionalisierung und Identität. Weinheim: Juventa.
Friederich, T. (2012). Professionalisierung durch Akademisierung? Studiengänge für frühpädagogische Fachkräfte in Frankreich, Schweden, England und Dänemark. Zeitschrift für Sozialpädagogik 10(1), 41-60.
Helsper, W. & Tippelt, R. (2011). Ende der Profession und Professionalisierung ohne Ende? Zwischenbilanz einer unabgeschlossenen Diskussion. Zeitschrift für Pädagogik, 57. Beiheft, S. 268-288.
Holzinger, A. (2009). Konzepte zur Professionalisierung von ElementarpädagogInnen im Spiegel internationaler Modelle. Erziehung und Unterricht, 9-10, 975-982.
Kunter, M., Kleickmann, T., Klusmann, U. & Richter, D. (2011). Die Entwicklung pro¬fessioneller Kompetenz von Lehrkräften. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COAKTIV (S. 55-68). Münster: Waxmann.
Smidt, W., Kammermeyer, G. & Roux, S. (in Druck). Relations between the Big Five personality traits of prospective early childhood pedagogues and their beliefs about the education of preschool children: Evidence from a German study. Learning and Individual Differences. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.002
Thole, W. & Polutta, A. (2011). Professionalität und Kompetenz von MitarbeiterInnen in sozialpädagogischen Handlungsfeldern. Zeitschrift für Pädagogik, 57. Beiheft, 104-121.
mailto: wilfried.smidt@uibk.ac.at