103219 Qualitative Methods of Educational Science

winter semester 2016/2017 | Last update: 25.01.2017 Place course on memo list
103219
Qualitative Methods of Educational Science
SE 2
5
every 2 weeks
each semester
German

Acquisition of basic competences regarding to the implementation of a qualitative research

Through the connection of theoretical input and practical experience all necessary basics for a later implementation of an independent qulalitative study (thesis) should be mediated.

presentation, group work, discussion, preparation of an interview guide, implementation of interviews, analysis of the guided interview, interpretation, final report

Implementation of a research study in group and as single person working( data collection, evaluation, final report)

Flick, U., von Kardorff, E. & Steinke, I., Hrsg. (2008). Qualiative Forschung. Ein Handbuch. rowohlts enzyklopädie. Hamburg, rowohlt Taschenbuchverlag.
Helfferich, C. (2005): Die Qualität qualitativer Daten. Manual für die Durchführung qualitativer Interviews. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Mayring, P. (2002): Einführung in die qualitative Sozialforschung. Weinheim: Beltz Verlag.
Mayring, P. (2008): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim: Beltz Verlag.
Strübing, J. (2008): Grounded Theory. Zur sozialtheoretischen und epistemologischen Fundierung des Verfahrends der empirisch begründeten Theoriebildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.Hug, T./G.Poscheschnik (2010)(Hrsg.): Empirisch forschen. Die Planung und Umsetzung von Projekten im Studium. Unter Mitarbeit von A. Perzy und B. Lederer. Konstanz u.a. (UVK/Huter&Roth, UTB 3357)

not applicable
see dates
Group 0
Date Time Location
Fri 2016-12-16
09.00 - 16.00 HS Schöpfstrasse HS Schöpfstrasse Barrier-free
Sat 2016-12-17
10.00 - 17.00 HS Schöpfstrasse HS Schöpfstrasse Barrier-free
Fri 2017-01-27
09.00 - 16.00 SR Josef-Hirn-Straße SR Josef-Hirn-Straße Barrier-free
Sat 2017-01-28
10.00 - 17.00 50105/2 SR 50105/2 SR Barrier-free