103232 Quantitative Methods of Educational Science

summer semester 2018 | Last update: 06.06.2018 Place course on memo list
103232
Quantitative Methods of Educational Science
SE 2
5
every 2 weeks
each semester
German

At the end of the seminar students are able to build hypotheses and to collect quantitative data and to analyse them statistically. They can use descriptive statistics and calculate correlations. Students can also reflect on the results critically.

In the seminar the whole process of an empirical quanitative project will be presented. After discussing the development of hypotheses and some foundations in statistics, we will deal with questionnaires, online tools and statistical software (SPSS). An explicit focus lies on correlations and their conclusions. Students have to realise their own empirical project in small groups.

Presentations, discussions; students will carry out their own research project.

Regular attendance at the seminar, casual feedback-questionnaires in the seminar, use of OLAT, realisation of an empirical project

- Atteslander, P. (2006): Methoden der empirischen Sozialforschung. 11., neu bearb. Und erw. Auflage. Berlin: ESV
- Kromrey, H. (2006): Empirische Sozialforschung. 11. Auflage. Stuttgart: UTB
- Hug, T. / Poscheschnik, G. (Ma. Lederer/Perzy) (2010): Empirisch forschen.

-       Abel, Jürgen; Möller, Renate; Treumann, Klaus Peter (1998). Einführung in die empirische Pädagogik. Stuttgart: Kohlhammer.

-       Böhm-Kasper, Oliver; Schuchart, Claudia; Weishaupt, Horst (2009). Quantitative Forschungsmethoden der Erziehungswissenschaft. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

-       Bortz, Jürgen; Döring, Nicola (2006): Forschungsmethoden und Evaluation für Sozialwissenschaftler. 4. Aufl., Berlin: Springer.

-       Micheel, Heinz-Günter (2010): Quantitative empirische Sozialforschung. Stuttgart: UTB.

-       Raithel, Jürgen (2012): Quantitative Forschung. Ein Praxiskurs. 2. Aufl., Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

-       Wellenreuther, Martin (2000): Quantitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft: Eine Einführung. Weinheim: Juventa.

-       Zierer, Klaus; Speck, Karsten; Moschner, Barbara (2013): Methoden erziehungswissenschaftlicher Forschung. Stuttgart: UTB.

 

 

not applicable
see dates
Group 0
Date Time Location
Thu 2018-03-15
09.00 - 12.00 SR Maximilianstraße SR Maximilianstraße
Thu 2018-04-12
09.00 - 12.00 SR Maximilianstraße SR Maximilianstraße
Thu 2018-04-26
09.00 - 12.00 SR Maximilianstraße SR Maximilianstraße
Thu 2018-05-24
09.00 - 12.00 SR Maximilianstraße SR Maximilianstraße
Thu 2018-06-07
09.00 - 12.00 SR Maximilianstraße SR Maximilianstraße
Thu 2018-06-21
09.00 - 12.00 SR Maximilianstraße SR Maximilianstraße
Fri 2018-06-29
09.00 - 12.00 Hörsaal 7 Hörsaal 7 Barrier-free