627716 Didactics of History and Political Education: From "historical consciousness" (Geschichtsbewusstsein) to "hictorical consciousnesses" (Geschichtenbewusstsein)? Recent approaches in history didactics research

winter semester 2018/2019 | Last update: 20.09.2018 Place course on memo list
627716
Didactics of History and Political Education: From "historical consciousness" (Geschichtsbewusstsein) to "hictorical consciousnesses" (Geschichtenbewusstsein)? Recent approaches in history didactics research
PS 2
5
weekly
annually
German

Theoretical, methodical and pragmatic reflection of recent approaches to history didactics

Changes in social conditions challenge the (theoretical) foundations of history didactics. The “Proseminar” deals with the question of whether the concept of "historical consciousness" and its conceptual definition is still valid today. The students deal with global historical, transcultural and intersectional approaches in history didactics. They also deal with inclusion, migration, the role of religion or competing narratives on the Internet. Experts will be interviewed on the respective topics.

lectures, discussions, presentations, continuous reflection of learning processes, qualitative interviews

Written paper (30.000 characters 3 ECTS; 45.000–50.000 characters5 ECTS), presentations, participation

Martin Lücke, Diversität und Intersektionalität als Konzepte der Geschichtsdidaktik, in: Michele Barricelli/Martin Lücke (Hrsg.), Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, Band I. Schwalbach/Ts.: Wochenschau 2012, S. 136-146.

Martin Lücke/Marc Ullrich, Transkultureller Geschichtsunterricht. Neues Leitbild für die Konzeption historischer Lehr- und Lernprozesse, in: psychosozial 136 (37. Jahrgang, 2014, Heft II), Schwerpunktthema: Vielfalt, Identität, Erzählung. Geschichtsbewusstsein und Geschichtskultur in der Wanderungsgesellschaft, S. 11-22.

Christoph Kühberger/Robert Schneider (Hrsg.), Inklusion im Geschichtsunterricht. Zur Bedeutung geschichtsdidaktischer und sonderpädagogischer Fragen im Kontext inklusiven Unterrichts. Bad Heilbrunn 2016.

Manfred Quentmeier/Martin Stupperich/Rolf Wernstedt (Hrsg.), Vertrieben, geflohen – angekommen? Das Thema Flucht und Vertreibung im Geschichts- und Politikunterricht. Schwalbach/Ts. 2016

 

04.10.2018
Group 0
Date Time Location
Thu 2018-10-04
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-10-11
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-10-18
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-10-25
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-11-08
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-11-15
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-11-22
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-11-29
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-12-06
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2018-12-13
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2019-01-10
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2019-01-17
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2019-01-24
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Thu 2019-01-31
15.30 - 17.00 40506 SR 40506 SR Barrier-free