627723 Didactics of History, Social and Political Studies:
winter semester 2018/2019 | Last update: 03.06.2018 | Place course on memo listConsolidated knowledge of the theory of history didactics (historical and political competences, basic concepts, didactic principles); identification of the didactic potential of the medium „historical film” for the history lesson; developing the ability to put the theoretical and methodical knowledge into practice; students can develop an annual plan and to plan teaching units and profiles.
Consolidation of the theory of the history didactics; film projects should be scheduled in the annual in consideration of the new curricula of 2016 for the secondary school I and II; development of teaching units for selected topics where the medium „historical film” iscentral; special emphasis is put on the deconstruction of representations.
Lecture, reading, discussion, presentation of teaching units by the students, reflection.
Classes with continuous performance assessment: attendance at all sessions, regular and active participation in discussions, oral presentation and handout, didactic seminar paper (min. 10 pages) respectivly poster presentation.
Handro, Saskia (2009): Geschichte im Fernsehen – Lernfalle oder Lernchance? In: hero.dot. Das Magazin für den Geschichtsunterricht. 2/2009, 3-7.
Sauer, Michael (2012): Filme. In: Sauer, Michael: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 218-231.
Schneider, Gerhard (20116): Filme. In: Pandel, Hans-Jürgen/Schneider, Gerhard (Hrsg.): Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 375-396.
Zwölfer, Norbert (20146): Filmische Quellen und Darstellungen. In: Günther-Arndt, Hilke (Hrsg.): Geschichts-Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe 1 und 2. Berlin: Cornelsen, 132-143.
Geschichte lernen. Film im Geschichtsunterricht. Nr. 42/1994.
Praxis Geschichte. Spiel-Filme im Geschichtsunterricht. Nr. 5/2006.
Basisliteratur
Günther-Arndt, Hilke/ Meik Zülsdorf-Kersting (Hg.) (20146): Geschichts-Didaktik. Praxisbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen.
Körber, Andreas/ Waltraud Schreiber/ Alexander Schöner (Hg.) (2007): Kompetenzen historischen Denkens. Ein Strukturmodell als Beitrag zur Kompetenzorientierung in der Geschichtsdidaktik. Neuried: Ars una. (http://www.ku.de/fileadmin/140205/Publikationen/Sonderdruck_Kompetenzen_2Auflage.pdf)
Kühberger, Christoph (20153): Kompetenzorientiertes historisches und politisches Lernen. Methodische und didaktische Annäherung für Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung. Innsbruck: Studienverlag.
Pandel, Hans-Jürgen (2013): Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
Further literature will be announced in the course.
For advanced students!
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Fri 2018-10-05
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free | |
Fri 2018-10-12
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free | |
Fri 2018-11-09
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free | |
Fri 2018-11-16
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free | |
Fri 2018-11-23
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free | |
Fri 2018-11-30
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free | |
Fri 2018-12-07
|
15.30 - 19.00 | 40718 SR 40718 SR | Barrier-free |