608501 VU Profession-oriented Writing Consulting
winter semester 2019/2020 | Last update: 27.07.2020 | Place course on memo listFamiliarizing students with the importance of knowledge in the professions and methods of writing and communication consulting
support writing arrangements • complexity of writing and writing consultation
Approaches to writing and communication consulting; Peer feedback on texts and writing problems;
Academic writing (text structure and argumentation, language and style)
hands-on in-class activities; discussions in groupwork
oral and written assignments, written paper/final exam
Ballweg, Sandra (2016) (Hrsg.): Schreibberatung und Schreibförderung: Impulse aus Theorie, Empirie und Praxis. Frankfurt a. M.
Becker-Mrotzek, Michael/ Brünner, Gisela (Hg.) (2004): Analyse und Vermittlung
von Gesprächskompetenz. Verlag für Gesprächsforschung: Mannheim.
Dreyfürst, Stephanie / Sennewald, Nadja (2014) (Hrsg.): Schreiben. Grundlagentexte zur Theorie, Didaktik und Beratung. Opladen, Toronto
Fuchs, Peter (2004): Die magische Welt der Beratung. In: Schützeichel/Brüsemeister (Hrsg.): Die beratene Gesellschaft. Wiesbaden. S. 239-257.
Grieshammer, Ella / Liebetanz, Franziska / Peters, Nora / Zegenhagen, Jana (2013, 2. Aufl.): Zukunftsmodell Schreibberatung. Schneider: Baltmannsweiler
Grundler, Elke/Spiegel, Carmen (2014) (Hg.): Konzeptionen des Mündlichen – Wissenschaftliche Perspektiven und didaktische Konsequenzen. Hep verlag: Bern
Haacke, Stefanie (2017): Grenzen der Schreibberatung – Eine Reflexion. In: „Aus alt mach neu“ – schreibdidaktische Konzepte, Methoden und Übungen. Festschrift für Gabriela Ruhmann. Bielefeld. S 9-19.
Jakobs, Eva-Maria / Lehnen, Katrin / Schindler, Kirsten (2005) (Hrsg): Schreiben am Arbeitsplatz. Wiesbaden
Meer, Dorothee/Spiegel, Carmen (Hg.) (2009): Kommunikationstrainings im Beruf. Verlag für Gesprächsforschung: Mannheim.
Mönnich, Annette/Spiegel, Carmen (2012): Kommunikation beobachten und beurteilen. In: Becker-Mrotzek, M. (Hg.): Mündliche Kommunikation und Gesprächsdidaktik. Baltmannsweiler, 429-444.
Perrin, Daniel (2017): Warum Schreibberatung Schreibforschung braucht – und umgekehrt. Ein Manifest für transdisziplinäre Konsequenz. In: „Aus alt mach neu“ – schreibdidaktische Konzepte, Methoden und Übungen. Festschrift für Gabriela Ruhmann. Bielefeld. S. 69-83.
The contents of the two courses (608501 and 608525) are closely linked. Please register for both classes.
- Faculty of Language, Literature and Culture
- Master's Programme Media according to the curriculum 2010 (120 ECTS-Credits, 4 semesters)
- Master's Programme German Philology according to the curriculum 2009 (120 ECTS-Credits, 4 semesters)
- Faculty of Teacher Education
- Interdisciplinary and additional courses
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Mon 2019-10-07
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free | |
Mon 2019-10-21
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free | |
Mon 2019-11-04
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free | |
Mon 2019-11-18
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free | |
Mon 2019-12-02
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free | |
Mon 2020-01-13
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free | |
Mon 2020-01-27
|
15.30 - 18.45 | 40832 SR 40832 SR | Barrier-free |