627855 VO Didactics of Mathematics 1

summer semester 2020 | Last update: 21.04.2020 Place course on memo list
627855
VO Didactics of Mathematics 1
VO 2
3
weekly
annually
German

Graduates of this Module understand the contents of the lecture and are able to repeat and apply them. They have the skills to independently elaborate similar contents. They are able to apply the most important concepts of geometry situation-specifically. They have basic knowledge of the concepts of didactics of mathematics.

Definitions; objectives of maths lessons; didactical principles; fundamentals of mathematical learning processes; models of lesson planning; methods in maths lessons, selection of the contents in maths lessons; overview of relevant current research results with relevance for teaching practice; selected topics of didactics of algebra; typical mind-sets and errors from learners in this field

Lecture, single examination at the end of the course.

Course examination under § 7 of part of the statute, study legal provisions

Fachdidaktische Prinzipien, Methoden, Grundlagen mathematischer Lernprozesse

Bender, P. & Schreiber, A. (19835). Operative Genese der Geometrie. Wien: HPT und Stuttgart: B.G. Teubner.

Krauthausen, G. & Scherer, P. (2014). Einführung in die Mathematikdidaktik. Heidelberg: Springer Spektrum Verlag.

Leuders, T. (2011). Mathematikdidaktik – Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen Verlag Reiss, K. & Hammer, Chr. (2013). Grundlagen der Mathematikdidaktik: Eine Einführung für den Unterricht in der Sekundarstufe. Basel: Birkhäuser. Schweiger, F. (2010). Fundamentale Ideen. In: Schriften zur Didaktik der Mathematik und Informatik an der Universität Salzburg (Fuchs, KJ Hrsg.), Aachen: Shaker Verlag. Wittmann, E. Chr. (1974). Grundfragen des Mathematikunterrichts.  Braunschweig: Vieweg Verlag.

Inhalte im Mathematikunterricht/Bildungsstandards/Zentrale Reifeprüfung

Bruder, R., Leuders, T. & Büchter, A. (2008). Mathematikunterricht entwickeln Bausteine für kompetenzorientiertes Unterrichten. Berlin: Cornelsen Verlag.

Fuchs, KJ. & Blum, W. (2008). Selbständiges Lernen im Mathematikunterricht mit ‚beziehungsreichen‘ Aufgaben. In: Aufgaben als Katalysatoren von Lernprozessen (Thonhauser, J. Hrsg.), Münster/New York/München/Berlin: Waxmann.

https://www.bifie.at/ Überblick über einschlägige, aktuelle Forschungsergebnisse der Fachdidaktik mit Unterrichtsbezug Beiträge aus den fachdidaktischen Zeitschriften Journal für Mathematik Mathematik im Unterricht Mathematik lehren Sammelwerke ‚Beiträge zum Mathematikunterricht‘ Ausgewählte Themen der Didaktik der Algebra

Burtscher, S., Fuchs, KJ. & Pauer, F. (2014). Was ist ein Term? Mathematik im Unterricht, Heft Nr. 5, S. 1-12.

Fischer, R. & Malle, G. (1985). Mensch und Mathematik. Mannheim/Wien/Zürich: BI Wissenschaftsverlag.

Malle, G. (1993). Didaktische Probleme der elementaren Algebra. Braunschweig: Vieweg.

to be announced
Group 0
Date Time Location
Fri 2020-05-22
13.00 - 18.00 Gr. HS Gr. HS Barrier-free Aufnahme/OLAT
Sat 2020-05-23
09.00 - 15.30 Gr. HS Gr. HS Barrier-free Aufnahme/OLAT