222501 PS Gender Aspects in Philosophical and Theological Disciplines
winter semester 2020/2021 | Last update: 01.10.2020 | Place course on memo list()
Understanding of main concerns and relevance of gender in theology and philosophy, self-reliant work out and critical reasoning of texts and approaches concerning their personal and social meaning.
Introduction into questioning and concerns of gender studies with emphasis on currently focused aspects as well as on theological, pedagogical and biblical questions.
Reading and reasoning texts, discussions and presentations.
Participation, presentation, written essay.
General information on exams, dates and sign-on at the department:
https://www.uibk.ac.at/systheol/lehre/pruefungen.html.en.
Ammicht-Quinn, Regina (Hg.), „Guter“ Sex: Moral, Moderne und die katholische Kirche, Paderborn 2013
Arzt, Silvia / Brunnauer, Cornelia / Schartner, Bianca (Hrsg.), Sexualität, Macht und Gewalt. Anstöße für die sexualpädagogische Arbeit mit Kindern und Jugendlichen
Gössmann, Elisabeth u.a. (Hg.): Wörterbuch der Feministischen Theologie. Gütersloh ²2002.
Becker, Ruth / Kortendieck, Beate (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Wiesbaden 2004
Fischer, Martin (Hg.), Männermacht und Männerleid. Kritische theologische Männerforschung im Kontext genderperspektivierter Theologie als Beitrag zu einer Gleichstellung der Geschlechter, Göttingen 2008
Gerber, Christine / Petersen, Silke / Weiße, Wolfram (Hg.), Unbeschreiblich weiblich?
Neue Fragestellungen zur Geschlechterdifferenz in den Religionen, , Theologische Frauenforschung in Europa 26, Münster u.a. 2011
Karle, Isolde: "Da ist nicht mehr Mann noch Frau ...". Theologie jenseits der Geschlechterdifferenz. Gütersloh 2006.
Wacker, Marie-Theres / Rieger-Goertz, Stefanie (Hg.), Mannsbilder. Kritische Männerforschung und theologische Frauenforschung im Gespräch, Theologische Frauenforschung in Europa 21, Münster u.a. 2006
none
- Faculty of Teacher Education
- Interdisciplinary and additional courses
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 5 - Gender equality: Achieve gender equality and empower all women and girls.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
- SDG 16 - Peace, justice and strong institutions: Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Tue 2020-10-06
|
15.00 - 19.15 | eLecture - online eLecture - online | ||
Wed 2020-10-07
|
08.30 - 12.45 | eLecture - online eLecture - online | ||
Tue 2020-10-20
|
11.00 - 18.00 | eLecture - online eLecture - online | ||
Tue 2020-10-27
|
11.00 - 17.15 | eLecture - online eLecture - online |