603303 KU Teaching and Learning - Spectrum of Activities

summer semester 2021 | Last update: 02.12.2020 Place course on memo list
603303
KU Teaching and Learning - Spectrum of Activities
KU 2
4
every 2 weeks
annually
German

Students can differentiate and characterise the difference of aspirations and reality of institutions and practices in which education occurs today.  

Analysis of terms like "knowledge society" and their ideological connotation, especially by reflecting such explicit paedagogical terms like "bildung" and "comepetence"

Text analysis, lectures, discussions

Scientific paper

Bittlingmayer, U. (2005): Die Wissensgesellschaft als Wille und Vorstellung. Konstanz: uvk Heydorn, H.-J. (1970): Über den Widerspruch von Bildung und Herrschaft. Frankfurt/M. Kübler, H.-D. (2009): Mythos Wissensgesellschaft. Gesellschaftlicher Wandel zwischen Information, Medien und Wissen. Eine Einführung. 2. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag Lerch, S. (2010): Lebenskunst Lernen? Lebenslanges Lernen aus subjektwissenschaftlicher Sicht. Bielefeld: wbv Liessmann, K.-P. (2006): Theorie der Unbildung. Wien: Zsolnay Mertens, G.: Umwelten (1998): Eine humanökologische Pädagogik. München/Wien u.a.: UTB Schroedter, Th. (2007): Antiautoritäre Pädagogik. Zur Geschichte und Wiederaneignung eines verfemten Begriffs. Stuttgart Weber, E. (1999): Pädagogik. Eine Einführung. Band I, Teil 3: Grundfragen und Grundbegriffe. Pädagogische Grundvorgänge und Zielvorstellungen – Erziehung und Gesellschaft/Politik. 8. Auflage. Donauwörth: Auer

see dates
  • SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.