608507 VU Selected Topics of German Philology I:
summer semester 2021 | Last update: 09.03.2021 | Place course on memo listFamiliarizing students with the importance of knowledge in the professions and methods of writing and communication consulting
Approaches to writing and communication consulting; Peer feedback on texts and writing problems; Academic writing (text structure and argumentation, language and style)
Lectures, exercises, project work, hands-on in-class activities, discussions in groupwork
oral and written assignments
Ballweg, Sandra (2016) (Hrsg.): Schreibberatung und Schreibförderung: Impulse aus Theorie, Empirie und Praxis. Frankfurt a. M.
Becker-Mrotzek, Michael/ Brünner, Gisela (Hg.) (2004): Analyse und Vermittlung
von Gesprächskompetenz. Verlag für Gesprächsforschung: Mannheim.
Dreyfürst, Stephanie / Sennewald, Nadja (2014) (Hrsg.): Schreiben. Grundlagentexte zur Theorie, Didaktik und Beratung. Opladen, Toronto
Grieshammer, Ella / Liebetanz, Franziska / Peters, Nora / Zegenhagen, Jana (2013, 2. Aufl.): Zukunftsmodell Schreibberatung. Schneider: Baltmannsweiler
Grundler, Elke/Spiegel, Carmen (2014) (Hg.): Konzeptionen des Mündlichen – Wissenschaftliche Perspektiven und didaktische Konsequenzen. Hep verlag: Bern
Haacke, Stefanie (2017): Grenzen der Schreibberatung – Eine Reflexion. In: „Aus alt mach neu“ – schreibdidaktische Konzepte, Methoden und Übungen. Festschrift für Gabriela Ruhmann. Bielefeld. S 9-19.
Jakobs, Eva-Maria / Lehnen, Katrin / Schindler, Kirsten (2005) (Hrsg): Schreiben am Arbeitsplatz. Wiesbaden
Meer, Dorothee/Spiegel, Carmen (Hg.) (2009): Kommunikationstrainings
im Beruf. Verlag für Gesprächsforschung: Mannheim.
Mönnich, Annette/Spiegel, Carmen (2012): Kommunikation beobachten und beurteilen. In: Becker-Mrotzek, M. (Hg.): Mündliche Kommunikation und Gesprächsdidaktik. Baltmannsweiler, 429-444.
Perrin, Daniel (2017): Warum Schreibberatung Schreibforschung braucht – und umgekehrt. Ein Manifest für transdisziplinäre Konsequenz. In: „Aus alt mach neu“ – schreibdidaktische Konzepte, Methoden und Übungen. Festschrift für Gabriela Ruhmann. Bielefeld. S. 69-83
tba
- Faculty of Language, Literature and Culture
- Complementary Subject Areas (30 ECTS-Credits)
- Complementary Subject Area: German Language and Literature (30 ECTS-Credits)
- Complementary Subject Area: German as a Foreign and Second Language (30 ECTS-Credits)
- Master's Programme German Philology according to the curriculum 2009 (120 ECTS-Credits, 4 semesters)
- Interdisciplinary and additional courses
- Minors (Complementary Subject Area)
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Mon 2021-03-08
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) | ||
Mon 2021-03-22
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) | ||
Mon 2021-04-19
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) | ||
Mon 2021-05-03
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) | ||
Mon 2021-05-17
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) | ||
Mon 2021-05-31
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) | ||
Mon 2021-06-14
|
15.30 - 18.45 | online (Germanistik) online (Germanistik) |