627060 PR Subject Related Practical Course German (Group 1)
summer semester 2021 | Last update: 08.01.2021 | Place course on memo listKnowledge of models of class observation, of analysis and evaluation; planning and implementing teaching units based on subject-specific didactics and taking into account specifics of learner groups (age group, gender, social and cultural background); reflection of one’s own and others’ teaching performance; being competent in noticing, analyzing and modifying subject-related didactical aspects and problems, based on current scientific discourse and with guidance.
Practical school experience: observation/shadowing, planning, teaching and reflection of German being taught; if possible participating in projects, attending pedagogical conferences and other school events; the course is intended to reflect practical experiences.
The following methods will be used in the course:
· Lecture, discussion, group activities, etc.
· Each student has to present a methodological approach from one of their lessons and facilitate a discussion about it.
· Reflection of practical experiences based on case studies and theory.
Exchange of materials
Continuous assessment of students‘ performance (no exam)
Baurmann, Jürgen; Kammler, Clemens; Müller, Astrid (Hg.) (2017): Handbuch Deutschunterricht. Theorie und Praxis des Lehrens und Lernens. Kallmeyer'sche Verlagsbuchhandlung. 1. Auflage. Seelze: Klett/Kallmeyer (Reihe Praxis Deutsch).
Frederking, Volker; Krommer, Axel; Maiwald, Klaus (2018): Mediendidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., völlig neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag (Grundlagen der Germanistik, 44). Online verfügbar unter http://www.esv.info/978-3-503-17749-3.
Gailberger, Steffen; Wietzke, Frauke (Hg.) (2013): Handbuch kompetenzorientierter Deutschunterricht. Weinheim: Beltz (Pädagogik 2013). Online verfügbar unter http://www.content-select.com/index.php?id=bib_view&ean=9783407293060.
Kepser, Matthis; Abraham, Ulf (2016): Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 4., völlig neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag (ESV basics, 42). Online verfügbar unter http://www.esv.info/978-3-503-16787-6.
Steinig, Wolfgang; Huneke, Hans-Werner (2015): Sprachdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 5., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag (ESV basics, 38)
Successful completion of mandatory modules 13 and 14
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Wed 2021-03-03
|
15.30 - 18.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Wed 2021-03-24
|
15.30 - 18.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Wed 2021-04-21
|
15.30 - 18.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Wed 2021-05-19
|
15.30 - 18.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Wed 2021-06-09
|
15.30 - 18.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) |