627701 VO Fundamentals Subject Didactics History, Social Studies and Political Education
summer semester 2021 | Last update: 21.01.2022 | Place course on memo listBasic knowledge of the theoretical fundamentals of political didactics and didactics of history.
Knowledge of current competency models, teaching principles of political didactics and didactics of history as well as lesson plans.
Introduction to the literature and theory of political didactics and didactics of history, the methodology and practice of teaching;
overview of current competency models and teaching principles as well as basic concepts; overview of lesson plans and their interpretation in learning media (textbooks and other publications); discussion of the role of media in political didactics and didactics of history; insight into research approaches (methods and goals) of political didactics and didactics of history.
Lecture, discussion about the additional learning material.
Written exam.
Deile, Lars: Didaktik der Geschichte, in: Docupedia-Zeitgeschichte, 27.1.2014, http://docupedia.de/zg/Didaktik_der_Geschichte?oldid=106222.
Gautschi, Peter: Guter Geschichtsunterricht. Grundlagen, Erkenntnisse, Hinweise, Schwalbach/Ts. 2009.
Hellmuth, Thomas/Klepp, Cornelia: Politische Bildung. Geschichte – Modelle – Praxisbeispiele, Wien/Köln/Weimar 2010.
Kühberger, Christoph: History Education Reserch in Austria, in: Köster, Manuel/Thünemann, Holger/Meik Zülsdorf-Kersting (Hrsg.): Researching History Education. International Perspectives and Disciplinary Traditions (Geschichtsunterricht erforschen 4), Schwalbach/Ts. 2014, S. 150–169.
Kühberger, Christoph: Kompetenzorientiertes historisches und politisches Lernen. Methodische und didaktische Annäherung für Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung, 3. überarbeitete und erweiterte Auflage, Wien 2015.
Sauer, Michael: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik, 10., aktualisierten und erweiterte Auflage, Seelze 2012.
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 5 - Gender equality: Achieve gender equality and empower all women and girls.
- SDG 16 - Peace, justice and strong institutions: Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Tue 2021-03-02
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-03-09
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-03-16
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-03-23
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-04-13
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-04-20
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-04-27
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-05-04
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-05-11
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-05-18
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-05-25
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-06-01
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-06-08
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-06-15
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-06-22
|
15.30 - 17.00 | online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik) | ||
Tue 2021-06-29
|
15.30 - 17.00 | Hörsaal A Hörsaal A | Präsenzprüfung | |
Tue 2021-06-29
|
17.15 - 18.45 | Hörsaal A Hörsaal A | Präsenzprüfung | |
Tue 2021-10-12
|
17.15 - 18.45 | Hörsaal 2 Hörsaal 2 | Barrier-free | Präsenzprüfung |
Tue 2022-02-01
|
15.30 - 17.00 | Hörsaal 3 Hörsaal 3 | Barrier-free | 3. Prüfungstermin |