627701 VO Fundamentals Subject Didactics History, Social Studies and Political Education

winter semester 2021/2022 | Last update: 05.04.2022 Place course on memo list
627701
VO Fundamentals Subject Didactics History, Social Studies and Political Education
VO 2
5
weekly
each semester
German

Basic knowledge of the theoretical fundamentals of political didactics and didactics of history.

Knowledge of current competency models, teaching principles of political didactics and didactics of history as well as lesson plans.

Introduction to the literature and theory of political didactics and didactics of history, the methodology and practice of teaching;

overview of current competency models and teaching principles as well as basic concepts; overview of lesson plans and their interpretation in learning media (textbooks and other publications); discussion of the role of media in political didactics and didactics of history; insight into research approaches (methods and goals) of political didactics and didactics of history.

Lecture, discussion about the additional learning material.

Written exam.

Deile, Lars: Didaktik der Geschichte, in: Docupedia-Zeitgeschichte, 27.1.2014, http://docupedia.de/zg/Didaktik_der_Geschichte?oldid=106222.

Gautschi, Peter: Guter Geschichtsunterricht. Grundlagen, Erkenntnisse, Hinweise, Schwalbach/Ts. 2009.

Hellmuth, Thomas/Klepp, Cornelia: Politische Bildung. Geschichte – Modelle – Praxisbeispiele, Wien/Köln/Weimar 2010.

Kühberger, Christoph: History Education Reserch in Austria, in: Köster, Manuel/Thünemann, Holger/Meik Zülsdorf-Kersting (Hrsg.): Researching History Education. International Perspectives and Disciplinary Traditions (Geschichtsunterricht erforschen 4), Schwalbach/Ts. 2014, S. 150–169.

Kühberger, Christoph: Kompetenzorientiertes historisches und politisches Lernen. Methodische und didaktische Annäherung für Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung, 3. überarbeitete und erweiterte Auflage, Wien 2015.

Sauer, Michael: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik, 10., aktualisierten und erweiterte Auflage, Seelze 2012.

05.10.2021
Group 0
Date Time Location
Tue 2021-10-05
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-10-12
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-10-19
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-11-09
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-11-16
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-11-23
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-11-30
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-12-07
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2021-12-14
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2022-01-11
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2022-01-18
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2022-01-25
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2022-02-01
15.30 - 17.00 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Tue 2022-02-01
15.30 - 17.00 Hörsaal 3 Hörsaal 3 Barrier-free 1. Prüfungstermin
Tue 2022-03-15
13.45 - 15.15 Hörsaal 5 Hörsaal 5 Barrier-free 2. Prüfungstermin
Mon 2022-05-02
10.15 - 11.45 52U109 SR 52U109 SR Barrier-free Induction loops for hearing impaired 3. Prüfungstermin