627051 SE Didactic special field (Group A):
summer semester 2022 | Last update: 22.04.2022 | Place course on memo listFamiliarization with theories and methods of analyzing and teaching oral communication/oral rhetoric and spoken interaction
Analyzing Classroom Interaction
Introductory presentations, plenary discussions and analysis of learning materials; presentations on various subjects by the students.
Presentation of a special topic and its transfer into classroom acitivities to the plenary; written paper
Bräuer, Christoph & Jakob Ossner (Hg.): Kommunikation und Interaktion im Unterricht. Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr OHG (OBST Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, 80).
Deppermann, Arnulf (2008): Gespräche analysieren. Eine Einführung. 4. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften (Qualitative Sozialforschung, 3).
Heller, Vivien/Morek, Miriam (2015): Unterrichtsgespräche als Erwerbskontext: Kommunikative Gelegenheiten für bildungssprachliche Praktiken erkennen und nutzen. Leseforum.ch, 3/2015, S. 1-23.
Heller, Vivien/Morek, Miriam (2019): Fachliches und sprachliches Lernen durch diskurs(erwerbs)orientierte Unterrichtsgespräche. Empirische Evidenzen und Desiderata mit Blick auf inklusive Settings. In: Didaktik Deutsch 24 (46), S. 102–121.
Paul, Ingwer (2018): Lehrkunst. Wie aus Gesprächsteilnehmern Lehrer werden. Aisthesis: Bielefeld.
Paul, Ingwer (2010): Strukturelle Probleme der Unterrichtskommunikation. In: Matthias Trautmann und Julia Sacher (Hg.): Unterrichtsentwicklung durch Videofeedback. Besser kommunizieren lernen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 167-184.
Pitsch, Karola; Ayass, Ruth (2008): Gespräche in der Schule. Interaktion im Unterricht als multimodaler Prozess. In: Herbert Willems (Hg.): Lehr(er)buch Soziologie. Für die pädagogischen und soziologischen Studiengänge. 2 Bände. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 959-982.
Redder, Angelika (2014): Wissenschaftssprache - Bildungssprache - Lehr-Lern-Diskurs. In: Antonie Hornung, Gabriella Carrobio und Daniela Sorrentino (Hg.): Diskursive und textuelle Strukturen in der Hochschuldidaktik. Deutsch und Italienisch im Vergleich. Münster, New York: Waxmann (Sprach-Vermittlungen, 12), S. 25–40.
Schmitt, Reinhold (Hg.) (2011): Unterricht ist Interaktion! Analysen zur De-facto-Didaktik. Mannheim: IDS (Arbeitspapiere und Materialien zur deutschen Sprache, 41).
Seedhouse, Paul (2013): Conversation Analysis and Classroom Interaction. In: Carol A. Chapelle (Hg.): The Encyclopedia of Applied Linguistics: Blackwell Publishing, S. 1–5.
Spiegel, Carmen (2006): Unterricht als Interaktion. Gesprächsanalytische Studien zum kommunikativen Spannungsfeld zwischen Lehrern, Schülern und Institution. Radolfzell: Verlag für Gesprächsforschung.
Successful completion of Compulsory Module 4 and 9
- Faculty of Language, Literature and Culture
- Faculty of Teacher Education
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
- SDG 16 - Peace, justice and strong institutions: Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Tue 2022-03-08
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-03-15
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-03-22
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-03-29
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-04-05
|
10.15 - 11.45 | 50113 SR 50113 SR | Barrier-free | ACHTUNG: SR 50113 |
Tue 2022-04-26
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-05-03
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-05-10
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-05-17
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-05-24
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-05-31
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-06-07
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-06-14
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-06-21
|
10.15 - 11.45 | 4U102b 4U102b | Barrier-free Induction loops for hearing impaired | |
Tue 2022-06-28
|
10.15 - 11.45 | 50113 SR 50113 SR | Barrier-free | ACHTUNG: SR 50113 |