627716 PS Didactics of History and Political Education: Historical and Didactical Learning Principles

summer semester 2022 | Last update: 22.02.2022 Place course on memo list
627716
PS Didactics of History and Political Education: Historical and Didactical Learning Principles
PS 2
5
weekly
annually
German

Students acquire in-depth knowledge of historical and political didactic research on historical and political learning with concepts.

Learning with concepts is an integral part of the new curriculum for the secondary level I of the subject history, political education/social studies (2016).

In the PS, students deal with the theoretical foundation of subject-oriented history and politics didactics and analyse the consideration of theories for conceptual learning in history and politics lessons. Students deal with a case study on historical and political learning with concepts for researching social practice.

Lecture, discussion, presentations, continuous reflection on the learning processes, textbook analysis

Writing a didactic PS-paper (individual work) based on the presentation - approx. 50,000 characters for 5 ECTS, presentation, participation, and contributions to the discussion

 

Ammerer, Heinrich/Hellmuth, Thomas/Kühberger, Christoph (Hg.) (2015). Subjektorientierte Geschichtsdidaktik. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.

Günther-Arndt, Hilke/Sauer, Michael: Einführung: Empirische Forschung in der Geschichtsdidaktik. Fragestellungen – Methoden – Erträge, in: Günther-Arndt, Hilke/Sauer, Michael (Hrsg.): Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen. Münster 2006, S. 7– 28.

Günther-Arndt, Hilke (2003. Historisches Lernen und Wissenserwerb In: Günther-Arndt, Hilke (Hrsg.): Geschichts-Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: LIT, S. 23-47.

Hellmuth, Thomas/Kühberger, Christoph (2016). Historisches und politisches Lernen mit Konzepten In: Historische Sozialkunde. Geschichte – Fachdidaktik – Politische Bildung (1/2016). Wien: VGS, S. 3-8.

Hellmuth, Thomas/Ottner-Diesenberger, Christine/Preisinger Alexander (Hg.) (2021). Was heißt subjektorientierte Geschichtsdidaktik? Beiträge zu Theorie, Empirie und Pragmatik. Frankfurt/M: Wochenschau Verlag.

 

The course is based on a blended learning concept. EDP user knowledge is therefore required.

see dates
Group 0
Date Time Location
Fri 2022-03-25
11.00 - 14.15 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Fri 2022-04-01
11.00 - 19.30 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Fri 2022-04-29
11.00 - 19.30 40506 SR 40506 SR Barrier-free
Fri 2022-05-13
11.00 - 14.15 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)
Fri 2022-06-10
11.00 - 12.30 online (Fachdidaktik) online (Fachdidaktik)