628038 SE didactic of Quran
winter semester 2022/2023 | Last update: 10.05.2023 | Place course on memo listThe graduates are familiar with the basic concepts, the main and present topics and questions of the Qur'an and are able to present scientific and methodological concepts from classical and modern times. They are capable of methodical reflection and interpretation of the written sources of Islam. They are able to derive practical help from the sources for Muslim students in the face of contemporary challenges. The graduates are familiar with various didactic approaches, so that they are capable of developing teaching-relevant concepts for all grades of the Qur'an.
Deepening of the didactic knowledge about the reflection and processing of didactic perspectives on the position of the Qur'an and different approaches of the didactics of Qur'an.
Lecture, discussion, reflexive group work, presentation
Active participation, presentation, paper
Adam, Gottfried (2009): Bibeldidaktik. Ein Lese- und Studienbuch. 3. Aufl. Berlin: LIT-Verl. (Schriften aus dem Comenius-Institut Studienbücher, 2)
Dafir, Khalid: Der Koran – pädagogische Reflexion in reformdidaktischer Hinsicht.
Einführung in die Qurandidaktik I. Hamburg: Dr. Kovac Verlag
Dafir, Khalid (2015): Den Koran kompetenzorientiert lernen. Einführung in die
Qurandidaktik II. Ein Arbeitsbuch, Wien, eine PDF-Datei
Kaddor, Lamya/Müller Rabeya (2014): Der Koran für Kinder und Erwachsene. C.H. Beck
Handbuch Bibeldidaktik (2013). Tübingen: Mohr Siebeck (Uni-Taschenbücher, Bd. 3996)
Mohagheghi, Hamideh; Steinwede, Dietrich (2010): Was der Koran uns sagt. Für Kinder in einfacher Sprache. 1. Aufl. München: Bayerischer Schulbuch-Verl. (Patmos)
Lehrpläne des islamischen Religionsunterrichts in Österreich - URL:
Polat, Mizrap (2107): Koranische Narrationen als Grundlage für theologische und intellektuelle Gespräche im ‚Islamischen Religionsunterricht‘. In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 25 (1), S. 117–125
Religionsbücher (1-4) für den islamischen Religionsunterricht in Österreich
Robinson, Neal (2004): Discovering the Qur'an. A contemporary approach to a veiled text. Washington, D.C.: Georgetown University Press
Robinson, Neal “The Structure and Interpretation of Sūrat Al-Mu'minūn” In: Journal of Qur'anic Studies, vol. 2, no. 1, 2000, pp. 89–106. JSTOR, JSTOR, www.jstor.org/stable/25727973.
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 5 - Gender equality: Achieve gender equality and empower all women and girls.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Sat 2022-11-12
|
10.00 - 17.30 | Übungsraum Katechetik, Zi. 242 Übungsraum Katechetik, Zi. 242 | Barrier-free | |
Sun 2022-11-13
|
09.00 - 15.00 | Übungsraum Katechetik, Zi. 242 Übungsraum Katechetik, Zi. 242 | Barrier-free | |
Sat 2022-11-26 CANCELED
|
10.00 - 17.30 | SR VII (Theologie) SR VII (Theologie) | Barrier-free | |
Sun 2022-11-27 CANCELED
|
09.00 - 15.00 | SR VII (Theologie) SR VII (Theologie) | Barrier-free | |
Sat 2023-01-14
|
10.00 - 17.30 | SR VI (Theologie) SR VI (Theologie) | Barrier-free | |
Sun 2023-01-15
|
09.00 - 15.00 | SR VI (Theologie) SR VI (Theologie) | Barrier-free |