930004 SE Theories and History of Gender Relations
summer semester 2023 | Last update: 19.01.2023 | Place course on memo listOverview and critical discussion of the research approach intersectionality. [Learning objective according to module description: The students are able to assess central social science theoretical strands of women's and gender studies and can differentiate central questions of gender studies. They become knowledge of social movement research (keyword: women's movements) as well as the connectivity of gender research to disciplines in the humanities, cultural studies, social sciences and economics. They are able to classify the meaning of gender as a fundamental structural category in social contexts.
In gender studies, the concept of intersectionality attempts to think together different axes of inequality, such as gender, race, class, religion, sexuality or ability/disability. The seminar gives an overview of the development of intersectional research and theory developed by Black feminist theorists. Conceptual, theoretical and methodological questions will be discussed. These are then tested on questions of colonial - and especially feminist movement history and sources of the 18th, 19th and 20th centuries.
Text reading, joint discussion of theoretical and methodological texts, discussion led by the students.
Presence, continuous participation and active participation in discussion, a discussion leader, essay 5 pages.
Combahee River Collectiv, Ein Schwarzes feministisches Statement (1977), in: Kelly, Natasha (Hg.), Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster 2019, 47-61.
Crenshaw, Kimberlé, Das Zusammenwirken von Race und Gender ins Zentrum rücken: Eine Schwarze feministische Kritik des Antidiskriminierungsdogma der feministischen Theorie und antirassistischer Politiken (1989), in: Kelly, Natasha (Hg.), Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster 2019, 143-185.
Degele, Nina, Intersektionalität: Perspektiven der Geschlechterforschung, in: Beate Kortendiek et al. (Hgg.), Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung, Geschlecht und Gesellschaft, Wiesbaden 2019, 341-347.
Dietze, Gabriele; Elahe Haschemi Yekani, und Beatrice Michaelis, Perspektivierung qu(e)erer Epistemologie, in Katharina Walgenbach, Gabriele Dietze, Antje Hornscheidt und Kerstin Palm (Hgg.): Gender als interdependente Kategorie. Neue Perspektiven auf Intersektionalität, Diversität und Heterogenität, Hrsg., Opladen 2007, 107–140.
Galindo, Zapata, und Martha Isabel. 2013. Intersektionalität und Gender Studies in Lateinamerika. http://www.querelles.de/index.php/qjb/article/view/7/9. Zugegriffen am17.1.2023.
Griesebner, Andrea; Susanne Hehenberger: Intersektionalität. Ein brauchbares Konzept für die Geschichtswissenschaften?, in: Kallenberg, Vera ; Jennifer Meyer; Johanna M. Müller (Hgg.), Intersectionality und Kritik. Neue Perspektiven für alte Fragen. Wiesbaden 2013, 105-124.
Gutiérrez Rodríguez, Encarnacion, Intersektionalität oder: Wie nicht über Rassismus sprechen? In: Sabine Hessm; Nikola Langreiter und Elisabeth Timm (Hgg.): Intersektionalität revisited. Empirische, theoretische und methodische Erkundungen, Bielefeld 2011, 77–100.
Hagemann-White, Carol, Intersektionalität als theoretische Herausforderung für die Geschlechterforschung, in: Smykalla, Sandra und Dagmar Vinz (Hgg.), Intersektionalität zwischen Gender und Diversity. Theorien, Methoden und Politiken der Chancengleichheit, Münster 2011, 20–33.
Lorde, Audrey, Alter, Race, Klasse und Gender. Frauen definieren ihre Unterschiede neu, in: Kelly, Natasha (Hg.), Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster 2019, 107-121.
Mohanty, Chandra Tapalde, Auswestlicher Sicht: Feministische Theorie und koloniale Diskurse, in: Beiträge zur feministischen Theorie und Praxis, 23/1988, 149-162.
Palm, Kerstin, Einführung in das Konzept der Intersektionalität, in: Bähr, Matthias / Florian Kühnel (Hgg.): Verschränkte Ungleichheit. Praktiken der Intersektionalität in der Frühen Neuzeit (Zeitschrift für Historische Forschung. Beihefte). Berlin 2018, 40-53.
Roig, Emilia, Why we matter. Das Ende der Unterdrückung, Berlin 2021.
Zakaria, Rafia, Against White Feminism. Wie weißer Feminismus Gleichberechtigung verhindert, München 2022.
none.
for questions concerning the Master's Programme Gender, Culture and Social Change please contact the coordinator: gender-studies@uibk.ac.at
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 5 - Gender equality: Achieve gender equality and empower all women and girls.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
- SDG 16 - Peace, justice and strong institutions: Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Thu 2023-03-16
|
14.00 - 16.30 | eLecture - online eLecture - online | Online-Vorbesprechung | |
Fri 2023-04-21
|
13.45 - 18.45 | 50101/1 SR 50101/1 SR | Barrier-free | |
Sat 2023-04-22
|
09.00 - 15.30 | 50101/1 SR 50101/1 SR | Barrier-free | |
Fri 2023-06-23
|
09.00 - 17.00 | 52U105 52U105 | Barrier-free | |
Sat 2023-06-24
|
09.00 - 12.30 | 52U105 52U105 | Barrier-free |
Group | Booking period | |
---|---|---|
930004-0 | 2023-02-01 09:00 - 2023-02-21 23:59 | |
González Athenas M. |