800706 AG Study Group: Inter*Studies - an introduction
winter semester 2023/2024 | Last update: 13.09.2023 | Place course on memo list- Orientation of Inter*Studies
- Insights into inter* life realities
- Power-critical perspectives on hegemonic two-gender discourses, dispositive deconceptualization and pathologizing processes of intersex
- Inter*inclusive reflections for research and practice
The title "Inter*Studies - an introduction" represents not only an introductory seminar concept, but also a marker and appeal for inclusion of the topic of intersex in gender discourses. In the seminar, we will engage with different discourses on intersex. We will discuss power-critical perspectives on language acts, dispositives, and deconceptualizations of the topic of inter*. Through biographical narratives of intersex people (via text and film), we will gain insights into inter* life realities and social structures.
Text discussions, reconstructive analyses of biographical narratives in text and film, group work and presentations
Discussion contributions, presentation and writing of critical analyses with reference to seminar literature
e.g.
- Foucault, M. (1978). Dispositive der Macht: Über Sexualität, Wissen und Wahrheit. Merve.
- Enzendorfer, M. (2023). Intergeschlechtlichkeit in pädagogischen Kontexten. Eine Studie zu biografischen Erfahrungen in Familie und Schulzeit. [eingereichte Dissertation]. Universität Wien.
- Haller, P., Pertl, L. & Ponzer, T. (2022). Inter*Pride. Perspektiven aus einer weltweiten Menschenrechtsbewegung. w_orten&meer.
- Groß M. & Niedenthal, K. (2021). Geschlecht divers. Die „dritte Option“ im Personenstandsgesetz – Perspektiven für die Soziale Arbeit. Transcript.
- Hornscheidt, L. (2012). feministische w_orte. ein lern-, denk- und handlungsbuch zu sprache und diskriminierung, genderstudies und feministischer linguistik. Bandes & Apsel
- Castro Varela, M. & Dhawan, N. (2018). Normen – Subjekte – Gewalt. Mit Butlers Politik gegen hegemoniale Heteronormativität. In G. Posselt, T. Schönwälder-Kuntze & S. Seitz (Hrsg.), Judith Butlers Philosophie des Politischen: Kritische Lektüren (S. 125-150). Transcript.
- Dahlmann, C. & Janssen-Schmidchen, G. (2019). Operationsverbot bei Varianten der Geschlechtsentwicklung bis zur Einwilligungsfähigkeit. Diskussion aus dem Blickwinkel von Patientenorganisationen. Monatsschrift Kinderheilkunde 7, 591-597.
- IGLYO, OII Europe & EPA (2018). Supporting your intersex child. Handreichung.
- Hark, S. (2015). Das Geschlecht, das nicht zwei ist: Geschlecht, Differenz und queere Einsprüche. In: Mahs, Claudia; Rendtorff, Barbara; Warmuth, Anne (Hrsg.): Betonen – Ignorieren – Gegensteuern? Zum pädagogischen Umgang mit Geschlechtstypiken. Beltz Juventa; S. 135-150.
none.
If there are any questions please contact gender-studies@uibk.ac.at
- Interdisciplinary and additional courses
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 5 - Gender equality: Achieve gender equality and empower all women and girls.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
- SDG 16 - Peace, justice and strong institutions: Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
- SDG 17 - Partnerships for the goals: Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Fri 2023-10-06
|
16.00 - 18.00 | e-lecture MAGKSW e-lecture MAGKSW | Vorbesprechung ONLINE | |
Sat 2023-11-04
|
10.00 - 16.00 | 50105/2 SR 50105/2 SR | Barrier-free | |
Sat 2023-12-02
|
10.00 - 16.00 | eLecture - online eLecture - online | ||
Sat 2023-12-16
|
10.00 - 16.00 | 50105/2 SR 50105/2 SR | Barrier-free | |
Sat 2024-01-13
|
14.00 - 18.00 | 50105/2 SR 50105/2 SR | Barrier-free |