223300 Fundamental Religious Didactics (Lecture)
summer semester 2015 | Last update: 07.04.2015 | Place course on memo listCombining information about theological, (religious-)didactic and ecclesiastical opinions of religious education and (ecclesiastical) adult education with the own point of view
Introduction to the cental theological and ecclesiastical text documents of religious education and adult education; (religious) didactic concepts in Austria and the German language area.
Inputs and discussions
Oral examination
Bertsch, Ludwig u. a. (Hg.) (1978: Beschlüsse der Vollversammlung.4., durchges. Aufl. Freiburg im Breisgau: Herder (Gemeinsame Synode der Bistümer in der Bundesrepublik Deutschland, 1). Langer, Wolfgang (2009): Religionsunterricht in den religiösen Herausforderungen der Zeit. In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Jg. 17, S. 48-51. Scharer, Matthias (2000): Religion unterrichten lernen. Das Innsbrucker Modell. In: Arntz, Anne; Isenberg, Wolfgang (Hg.): Kompetenz für die Praxis? Innovative Modelle der Religionslehreraus- und Fortbildung; (Studienkonferenz mit gleichnamigem Titel in der Thomas-Morus-Akademie, 1998, Bergisch-Gladbach-Bensberg). Bergisch-Gladbach: Thomas-Morus-Akad. Bensberg, S. 55-68. Ds. (2009): Der Synodenbeschluss zum Religionsunterricht in der Schule: heute gelesen und im Blick auf morgen weitergeschrieben. In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Jg. 17, S. 30-38. Ds. (2010): Thesen zur Zukunftsfähigkeit des konfessionellen und von den (anerkannten) Religionsgemeinschaften verantworteten Religionsunterrichts (RU). In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18, S. 57–58. Ds. (2010):Wenn das Herz am Output hängt. Kommunikativ-theologische und religionsdidaktische Kompetenzorientierung in Religion. In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 18, S. 16–24. Schelander, Robert (2009): Religionsunterricht mit vielen Gesichtern. Zur Situation des Religionsunterrichts in Europa. In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Jg. 17, S. 6-9.
positive completion of compulsory module 1.
The lecture is strongly associated with the seminar Fundamental Religion Didactics (Maria Juen).
- Faculty of Catholic Theology
- Education, Religious Education, Teaching Practice according to "UniStG"
- Diploma programme Catholic Theology according to the Curriculum 2009 (300 ECTS-Credits, 10 semesters)
- Bachelor's Programme Catholic Religious Education according to the Curriculum 2009 (180 ECTS-Credits, 6 semesters)
- Bachelor's Programme Philosophy at Faculties of Catholic Theology according to the Curriculum 2009 (180 ECTS-Credits, 6 semesters)
- School of Education
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Fri 2015-03-06
|
09.00 - 19.30 | MS (Theologie) MS (Theologie) | Barrier-free | |
Sat 2015-03-07
|
09.00 - 15.30 | MS (Theologie) MS (Theologie) | Barrier-free | |
Fri 2015-03-20
|
10.00 - 19.30 | MS (Theologie) MS (Theologie) | Barrier-free | |
Sat 2015-03-21
|
09.00 - 15.30 | MS (Theologie) MS (Theologie) | Barrier-free |