603004 Basic Forms and Areas of Activity in Educational Science

winter semester 2016/2017 | Last update: 07.09.2020 Place course on memo list
603004
Basic Forms and Areas of Activity in Educational Science
VO 2
3,5
weekly
annually
German

The students will acquire significant competencies with respect to the object defintions as well as central research questions of educational science. They will know the basic forms of educational activities and important fields of action, and they are able to explain educational actvities that are specific to the relevant field of action. 

e.g.

  • object definitions and central research questions of educational sience
  • concept of educational activities
  • basic forms of educational activities
  • educational actvities and their relation to specific fields of action
  • selected research findings

Presentations of the lecturer

written examination

Fuchs, K. (2003). Wissen und Tun. Tätigkeitsprofile und berufsrelevante Kenntnisse. In: H.-H. Krüger, T. Rauschenbach, u.a. (Hrsg.), Diplom-Pädagogen in Deutschland. Survey 2001 (S. 185-203), Weinheim

Brezinka, W. (1974) Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. Analyse, Kritik, Vorschläge. München

Benner, D. (2004). Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns. München

Giesecke, H. (2013). Pädagogik als Beruf: Grundformen pädagogischen Handelns. Weinheim

Grunert, C. & Krüger, H.-H. (2004). Entgrenzung pädagogischer Berufsarbeit - Mythos oder Realität? Ergebnisse einer bundesweiten Diplom- und Magister-Pädagogen-Befragung. Zeitschrift für Pädagogik, 50(3), 309-325.

Kade, J., Helsper, W., Lüders, C., Egloff, B., Radtke, F.-O. & Thole, W. (2011). Pädagogisches Wissen. Erziehungswissenschaft in Grundbegriffen. Stuttgart

Koring, B. (1992). Grundprobleme pädagogischer Berufstätigkeit. Eine Einführung für Studierende. Bad Heilbrunn

Mollenhauer, K. & Müller, C. W. (1965). "Führung" und "Beratung" in pädagogischer Sicht. Heidelberg

Prange, K. & Strobel-Eisele (2015). Die Formen des pädagogischen Handelns. Stuttgart

not applicable
see dates
Group 0
Date Time Location
Mon 2016-10-10
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-10-17
19.00 - 20.30 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-10-24
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-10-31
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-11-07
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-11-14
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-11-21
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-11-28
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-12-05
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2016-12-12
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2017-01-09
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2017-01-16
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2017-01-23
10.15 - 11.45 Hörsaal 4 Hörsaal 4 Barrier-free Induction loops for hearing impaired
Mon 2017-01-30
08.00 - 15.15 eExams Prüfungsraum eExams Prüfungsraum Barrier-free Prüfung
Mon 2017-04-03
13.00 - 19.00 eExams Prüfungsraum eExams Prüfungsraum Barrier-free
Mon 2017-05-15
13.00 - 19.00 eExams Prüfungsraum eExams Prüfungsraum Barrier-free