925011 VO Principles of Inclusive Education at School
winter semester 2020/2021 | Last update: 25.11.2024 | Place course on memo listAqcuisition of basic knowledge in the field of inclusion in educational contexts; insights into national and international developments; institutional dynamics and legal regulations of inclusive instruction; development of an understanding of the relationship between social disparity and success at school.
This lecture deals with the theoretical and conceptual basics of inclusion in educational contexts. Influences of social disparity and differences, such as the social background, the cultural background, gender, religion, sexual orientation, age and disabilities, on educational processes will be discussed. Key concepts and insights into issues in the context of inclusion in pedagogy (justice in education, intersectionality) will be mediated. Furthermore, the history of integration, models of inclusion, and legal regulations of inclusive education (i.e. national laws) will be discussed.
lecure and discussion
written exam
Biewer, G., Proyer, M. & Kremsner, G. (2019): Inklusive Schule und Vielfalt. Stuttgart: Kohlhammer.
BMASK (2012): Nationaler Aktionsplan Behinderung 2012–2020. Strategie der österreichischen Regierung zur Umsetzung der UN-Behindertenrechtskonvention. Inklusion als Menschenrecht und Auftrag. Wien.
Breit, S., Eder, D., Krainer, K., Schreiner, C., Seel, A. & Spiel, S., Hrsg. (2019): Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 2: Fokussierte Analysen und Zukunftsperspektiven für das Bildungswesen. Graz: Leykam.
Feuser, G. (1995): Behinderte Kinder und Jugendliche: Zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Hedderich, I., Biewer, G., Hollenweger, J. & Markowetz, R., Hrsg. (2016): Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Hoffmann, T., Jantzen, W. & Stinkes, U., Hrsg. (2018): Empowerment und Exklusion: Zur Kritik der Mechanismen gesellschaftlicher Ausgrenzung. Gießen: Psychosozial Verlag.
Hoffmann, T. (2018): Inklusive Pädagogik als Pädagogik der Befreiung. In: Hoffmann, Jantzen & Stinkes 2018, 19–48.
Jantzen, W. (2007): Allgemeine Behindertenpädagogik: 2 Teile in einem Band. Berlin: Lehmanns.
Kronauer, M. (2010): Exklusion: Die Gefährdung des Sozialen im hoch entwickelten Kapitalismus. 2. Aufl. Frankfurt a.M.: Campus.
Moser, V., Hrsg. (2018): Behindertenpädagogik als Synthetische Humanwissenschaft: Eine Einführung in das Werk Wolfgang Jantzens. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Oberwimmer, K., Vogtenhuber, S., Lassnigg, L. & Schreiner, C., Hrsg. (2019): Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1: Das Schulsystem im Spiegel von Daten und Indikatoren. Graz: Leykam.
Pineda, P. (2013): Herausforderung Lernen. Ein Plädoyer für die Vielfalt. Köln: G&S Verlag (Edition 21).
Rechnungshof Österreich (2019): Inklusiver Unterricht: Was leistet Österreichs Schulsystem? Wien.
Seitz, S. (2009): Inklusive Didaktik: Die Frage nach dem „Kern der Sache“. Zeitschrift für Inklusion, 1(1). https://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/184 (Stsand 10-2018)
Sierck, U. (2017): Widerspenstig, eigensinnig, unbequem. Die unbekannte Geschichte behinderter Menschen. Weinheim & Basel: Beltz Juventa.
Sturm, T. (2016): Lehrbuch Heterogenität in der Schule. 2. Aufl. München & Basel: Reinhardt.
Sturm, T. & Wagner-Willi, M., Hrsg. (2018): Handbuch schulische Inklusion. Opladen & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Walgenbach, K. (2017): Heterogenität – Intersektionalität – Diversity in der Erziehungswissenschaft. 2. Aufl. Opladen & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Weisser, J. (2017): Konfliktfelder schulischer Inklusion und Exklusion im 20. Jahrhundert. Eine Diskursgeschichte. Weinheim & Basel: Beltz Juventa.
Winker, G.& Degele, N. (2010): Intersektionalität: Zur Analyse sozialer Ungleichheit. 2. Aufl. Bielefeld: Transcript.
- Faculty of Teacher Education
- Interdisciplinary and additional courses
- SDG 3 - Good health and well-being: Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages.
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
Group 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Date | Time | Location | ||
Mon 2020-10-05
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2020-10-12
|
10.30 - 12.00 | Hörsaal 1, Josef-Moeller-Haus Hörsaal 1, Josef-Moeller-Haus | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2020-10-19
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2020-11-09
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2020-11-16
|
10.30 - 12.00 | eLecture - online eLecture - online | ||
Mon 2020-11-23
|
10.30 - 12.00 | eLecture - online eLecture - online | ||
Mon 2020-11-30
|
10.30 - 12.00 | eLecture - online eLecture - online | ||
Mon 2020-12-07
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2020-12-14
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2021-01-11
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2021-01-18
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Mon 2021-01-25
|
10.30 - 12.00 | Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) Seminarraum 5 (Fürstenweg 176) | Barrier-free | Präsenztermin |
Wed 2021-02-03
|
10.00 - 12.00 | eLecture - online eLecture - online | Prüfung | |
Thu 2021-02-18
|
14.00 - 16.00 | eLecture - online eLecture - online | Prüfung | |
Mon 2021-03-08
|
14.00 - 16.00 | eLecture - online eLecture - online | Prüfung |