628600 SE Koranic exegesis (tafsir) in the present
winter semester 2024/2025 | Last update: 03.06.2024 | Place course on memo listStudents are able to distinguish between contemporary approaches to Qur'anic exegesis, critically evaluate them and apply them to selected passages of the text while adhering to scholarly standards.
Analysis of selected passages of the Qur'an using contemporary exegetical approaches with corresponding exercises.
Lecture, discussion, exercises, presentation
Presentation, seminar paper
Ateş, Süleyman: Die Ziele des Korans. Istanbul: Yeni Ufuklar, 1998.
Baljon, J. M. S.: Modern Muslim Koran Interpretation (1880-1960). Leiden: E. J. Brill, 1961.
Benzine, Rachid: Islam und Moderne: die neuen Denker. Berlin: Verlag der Weltreligionen, 2012.
Flöhr, Benjamin: Ein traditionalistischer Korandeuter im Dienste des Kemalismus: Elmalili Muhammed Hamdi Yazr (1878 - 1942). Berlin: Schwarz, 2015.
Gätje, Helmut: Koran und Koranexegese. Zürich [u.a.]: Artemis, 1971.
Goldziher, Ignaz: Die Richtungen der islamischen Koranauslegung. Leiden 1920.
Izutsu, Toshihiko: God and Man in the Koran. Semantics of the Koranic Weltanschauung. Tokyo 1964.
Jansen, J. J. G.: The interpretation of the Koran in modern Egypt. Leiden: E. J. Brill, 1974.
Kermani, Navid: Offenbarung als Kommunikation: Das Konzept waḥy in Naṣr Ḥāmid Abū Zayds Mafhūm an-naṣṣ. Frankfurt a. M. [u.a.]: Peter Lang, 1996.
Körner, Felix: Alter Text - neuer Kontext: Koranhermeneutik in der Türkei heute. Freiburg im Breisgau [u.a.] : Herder, 2006.
Körner, Felix: Revisionist Koran hermeneutics in contemporary Turkish university theology: rethinking Islam. Würzburg: Ergon-Verlag, 2005.
Kurnaz, Serdar (Hrsg.): Koranexegese in Geschichte und Gegenwart (Spezielle Ausgabe der Frankfurter Zeitschrift für islamisch-theologische Studien). Berlin: EBVerlag, 2022.
Nasr Hamid Abu Zaid: Gottes Menschenwort: für ein humanistisches Verständnis des Koran. Freiburg im Breisgau [u.a.]: Herder, 2008.
Pink, Johanna: Sunnitischer Tafsīr in der modernen islamischen Welt. Akademische Traditionen, Popularisierung und nationalstaatliche Interessen. Leiden: Brill, 2011.
Özsoy, Ömer: Das Unbehagen der Koranexegese: den Koran in anderen Zeiten zum Sprechen bringen In: Frankfurter Zeitschrift für islamisch-theologische Studien: Kontexte, Methoden, Inhalte; Band 1 (2014), S. 29-68.
Poya, Abbas (Hg.): Koranexegese als "Mix and Match": zur Diversität aktueller Diskurse in der tafsir-Wissenschaft. Bielefeld: transcript, 2017.
Rahman, Fazlur: Major Themes of the Qur’ân. Chicago: Bibliotheca Islamica, 1980.
Takim, Abdullah: Koranexegese im 20. Jahrhundert: islamische Tradition und neue Ansätze in Süleyman Ateş's "Zeitgenössischem Korankommentar". Istanbul: Yeni Ufuklar, 2007.
Takim, Abdullah: The Turkish Qurʾānic Exegete Süleyman Ateş and his Contemporary Commentary of the Qurʾān. Translated from German into English by Zubair Ahmad, revised and enlarged by Abdullah Takim. In: Unity and Diversity in Contemporary Muslim Thought. Ed. by Abbas Poya and Farid Suleiman. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2017. 12-46.
Takim, Abdullah / Renz, Andreas: Schriftauslegung in Christentum und Islam. Zusammenfassende und weiterführende Reflexionen. In: „Nahe ist dir das Wort ...“ Schriftauslegung in Christentum und Islam. Hrsg. von Hansjörg Schmid/Andreas Renz/Bülent Ucar. Regensburg: Pustet, 2010. 261-275.
Takim, Abdullah: Eine neue Koranexegese. Der bekannte türkische Koranexeget Süleyman Ateş und sein zeitgenössischer Korankommentar. In: Cibedo-Beiträge; 2/2009. 51-60.
Wielandt, Rotraud: Exegesis of the Quran: Early Modern and Contemporary. In: Encyclopaedia of the Quran. Ed. by Jane Dammen McAuliffe. Bd. 2. Leiden: Brill, 2002. 124-142.
Wielandt, Rotraud: Offenbarung und Geschichte im Denken Moderner Muslime. Wiesbaden: Franz Steiner, 1971.
This course corresponds to course 628203 SE Koranexegese in the Curriculum 2013 according to the list of equivalents.
- Faculty of Teacher Education
- Master's Programme Secondary School Teacher Training (General Education) according to the curriculum 2018 (120 ECTS-Credits, 4 semesters)
- 120 ECTS-AP
- Master's Programme in Islamic Religious Education according to the Curriculum 2018 (120 ECTS-Credits, 4 Semesters)
- Interdisciplinary and additional courses
- SDG 4 - Quality education: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all.
- SDG 5 - Gender equality: Achieve gender equality and empower all women and girls.
- SDG 10 - Reducing inequalities: Reduce income inequality within and among countries.
- SDG 16 - Peace, justice and strong institutions: Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
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Date | Time | Location | ||
Wed 2024-10-02
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-10-09
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-10-16
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-10-23
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-10-30
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-11-06
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-11-13
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-11-20
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-11-27
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-12-04
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2024-12-11
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Wed 2025-01-08
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Wed 2025-01-15
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Wed 2025-01-22
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Wed 2025-01-29
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18.30 - 20.00 | SR III (Theologie) SR III (Theologie) | Barrier-free | hybride LV |
Group | Booking period | |
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628600-0 | 2024-09-01 00:00 - 2024-09-21 23:59 | Book course |
Takim A. |