433490 VU Politics of Numbers in Organizations and Society
Sommersemester 2025 | Stand: 09.01.2025 | LV auf Merkliste setzenUniv.-Prof. Mag. Dr. Silvia Jordan Univ.-Prof. Mag. Dr. Silvia Jordan, +43 512 507 71413
After taking the course, students:
are able to critically reflect indicator-based techniques and instruments, such as performance indicators, rankings, and ratings;
are able to discuss the prevalence, practices, and effects of different indicators in organisations and societies;
are knowledgeable about scientific, societal, and political discourses on indicators and numbers.
Practices and effects of indicator-based control of organisations and societies; role of performance indicators, rankings, and ratings in organisations and societies; critical discourses on the politics of numbers. Exemplary fields studied in the course comprise: accounting for poverty; politics of accounting fraud; performance measures in healthcare; politics of rankings & ratings; accounting & the creation of markets; accounting as gendering & gendered; the politics of algorithm.
Lecturer input, student presentations, in-class discussions.
Presentation, term paper, participation.
Suggested introductory reading (open access):
Espeland, W. N. (2020). Foreword: What numbers do. In A. Mennicken & R. Salais (Eds.), The new politics of numbers: Utopia, evidence and democracy (pp. vii - x). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78201-6
This course is open for students from all Master programmes. You do not need specific knowledge on accounting.
- Interdisziplinäres und zusätzliches Angebot
- Fakultät für Betriebswirtschaft
- Masterstudium Organization Studies laut Curriculum 2024 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Masterstudium Accounting, Auditing and Taxation laut Curriculum 2024 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Masterstudium Strategisches Management und Innovation laut Curriculum 2024 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Masterstudium Wirtschaftsinformatik laut Curriculum 2024 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Masterstudium Marketing und Branding laut Curriculum 2024 idgF (120 ECTS-AP, 4 Semester)
- Wahlmodule gemäß § 8 Abs. 3 (20 ECTS-AP)
- Wahlmodul 17: Modul bzw. Lehrveranstaltungen aus anderen Masterstudien der Fakultät für Betriebswirtschaft oder der Fakultät für Volkswirtschaft und Statistik I (5 ECTS-AP)
- Wahlmodul 18: Modul bzw. Lehrveranstaltungen aus anderen Masterstudien der Fakultät für Betriebswirtschaft oder der Fakultät für Volkswirtschaft und Statistik II (5 ECTS-AP)
- SDG 4 - Hochwertige Bildung: Inklusive, gleichberechtigte und hochwertige Bildung gewährleisten und Möglichkeiten lebenslangen Lernens für alle fördern
- SDG 8 - Menschenwürdige Arbeit und Wirtschaftswachstum: Dauerhaftes, breitenwirksames und nachhaltiges Wirtschaftswachstum, produktive Vollbeschäftigung und menschenwürdige Arbeit für alle fördern
- SDG 12 - Verantwortungsvolle Konsum- und Produktionsmuster: Nachhaltige Konsum- und Produktionsmuster sicherstellen
Gruppe 0
|
||||
---|---|---|---|---|
Datum | Uhrzeit | Ort | ||
Di 11.03.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei | |
Di 06.05.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei | |
Di 13.05.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei | |
Di 20.05.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei | |
Di 27.05.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei | |
Di 03.06.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei | |
Di 10.06.2025
|
09.45 - 13.00 | SR 15 (Sowi) SR 15 (Sowi) | Barrierefrei |
Gruppe | Anmeldefrist | |
---|---|---|
433490-0 | 01.02.2025 08:00 - 26.02.2025 12:00 | |
Hinweis: Präferenzanmeldung zum Wahlmodul gem. § 8 Abs. 3 (CU 24) Masterstudium Marketing und Branding, gem. § 8 Abs. 2 (CU 24) Masterstudium Strategisches Management und Innovation, gem. § 9 Abs. 2 Masterstudium Wirtschaftsinformatik und gem. § 8 Abs. 2 Masterstudium Organization Studies |
Becker A., Jordan S. | |
433490-0 | 01.02.2025 08:00 - 26.02.2025 12:00 | |
Hinweis: Anmeldung zum "eigenen" Wahlmodul gem. § 9 Abs. 2 (CU 24) Masterstudium Accouting, Auditing and Taxation. |
Becker A., Jordan S. | |
433490-0 | 01.02.2025 08:00 - 28.02.2025 12:00 | |
Hinweis: Diese Anmeldefrist ist für Studierende aller Fakultäten, die die Lehrveranstaltung im Rahmen der Interdisziplinären und Außerfachlichen Kompetenzen für Masterstudien absolvieren möchten. |
Becker A., Jordan S. |